Als ondernemer is een profiel en bedrijfspagina op LinkedIn noodzakelijk om te hebben. Netwerken is namelijk een belangrijke marketingstrategie. En waar kan dit online beter dan op LinkedIn?

Je profiel staat dan liefst wel op punt. Een van de belangrijkste profielonderdelen op LinkedIn is de kopregel van je profiel, oftewel het zinnetje dat overal onder je naam verschijnt. Hiermee kan je anderen prikkelen om meer over jou te willen weten. Het is jouw eerste kans op een goede indruk.

Waarom heb je die prikkeling nodig? Omdat er tal van anderen zijn die ongeveer exact hetzelfde doen als wat jij doet. En jij wilt opvallen en mensen doen doorklikken naar jouw profiel om dan eventueel te connecteren of zaken met je te doen.

Maar hoe ontwerp je dan een goede kopregel? Gebruik onze vijf schrijftips.

1. Benadruk je specialiteit

Maak duidelijk aan de lezer waar jij in gespecialiseerd bent en wees hier specifiek in. “IT’er” is veel te algemeen tegenover “cyber security specialist”.

2. Leg de focus op je doelgroep

Zorg ervoor dat jouw ideale klant zich meteen aangesproken voelt door de focus te verschuiven van jezelf naar je doelgroep. Doe in je kopregel geen opsomming van je vaardigheden, aantal jaren ervaring of behaalde certificaten. Maar kaart iets aan dat je potentiële klant prikkelt of een pijnpunt waarin de persoon zich herkent.

3. Gebruik relevante zoekwoorden

Voeg interessante zoektermen toe aan je kopregel in plaats van bijvoorbeeld te zetten dat je zaakvoerder bent van Huppeldepup. Jouw potentiële klant zal niet zoeken op jouw bedrijfsnaam of dergelijke, maar op algemene zoektermen voor producten en diensten die je aanbiedt.

4. Laat je persoonlijkheid doorschijnen

Mensen doen nog altijd het liefst zaken met mensen. Steek daarom iets persoonlijk en authentiek in je kopregel. Ben jij een business coach die direct is zonder brutaal te zijn? Of een verzekeringsmakelaar die dag en nacht klaarstaat voor klanten? Gebruik het in je kopregel.

5. Wees kort en duidelijk

Een LinkedIn kopregel mag dan wel bestaan uit 220 tekens, dit betekent niet dat je deze allemaal moet gebruiken. Wees liever kort en krachtig in plaats van een ellenlange tekst te zetten die niemand gaat lezen.

Wees ook meteen duidelijk in plaats van vaag of creatief. Mensen moeten meteen begrijpen wat je doet en weten waarschijnlijk niet wat jij bedoelt met ingewikkelde vaktermen.

Daag jezelf uit om in minder dan 100 tekens een zo krachtig en duidelijk mogelijke kopregel te schrijven. Zet de belangrijkste informatie in de eerste 60 tekens, want dit is het aantal tekens dat anderen op de meeste plekken te zien krijgen.

Voorbeelden uit de praktijk

Wij zijn zo vrij geweest om onze tips meteen in de praktijk toe te passen op de kopregel van enkele van onze LinkedIn connecties:

❌ “Leven is meervoud van lef”
✔️ “Eigenzinnige glaskunst 🔸 Glas in lood workshops, restauratie en creatie”.

❌ “R&D / QC”
✔️ “Gespecialiseerd full service cosmetica laborant voor formulaties op maat van jouw bedrijf.”

❌ “Kies jij TOTALE ICT ontzorging❓ | Dé one-stop shop voor bedrijven vanaf 2 werkplekken! | ICT Support | 🎯 Cyber Security voor de KMO | Training 💡| Hardware & Licensies 💻 | ICT Aanspreekpunt | ⏩ OPLOSSING? KMO CLOUD”
✔️ “Hét ICT aanspreekpunt voor KMO’s die een data en cyber security totaalpakket willen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *