Wanneer je een bedrijf opstart, wil je natuurlijk niets liever dan dat het succesvol wordt. Toch is de harde realiteit dat 90% van de startups faalt, met als voornaamste reden dat er geen marktbehoefte is voor hun product of dienst. Maar wat betekent dit precies? En, nog belangrijker, hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf niet hetzelfde lot ondergaat?
Het is misschien verrassend, maar bijna de helft van alle startups gaat ten onder omdat ze producten of diensten aanbieden waarvoor simpelweg geen of te weinig vraag is. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn:
Gebrek aan marktonderzoek
Veel ondernemers zijn zo enthousiast over hun idee dat ze vergeten om te onderzoeken of er wel een markt voor is. Het is essentieel om grondig marktonderzoek te doen voordat je begint met ontwikkelen en geld uitgeven.
Verkeerde doelgroep
Zelfs als er een markt is, kan het zijn dat je niet de juiste doelgroep bereikt. Je product of dienst kan geweldig zijn, maar als het niet aansluit bij de behoeften van de mensen die het zouden moeten kopen, kan het moeilijk succesvol zijn.
Te kleine niche
Het kan ook zijn dat je product geweldig is én de juiste doelgroep bereikt, maar dat die doelgroep veel te klein is om er een succesvol en groeiend bedrijf aan over te houden.
Zo zorg je dat er wél een marktbehoefte is voor jouw product
Gelukkig zijn er manieren om te zorgen dat jouw startup het wel haalt. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat jouw product of dienst een echte behoefte vervult:
Doe een uitgebreide marktanalyse
Voor je begint, moet je weten wie je concurrenten zijn, wat zij aanbieden en hoe groot de vraag naar vergelijkbare producten of diensten is. Gebruik enquêtes, interviews en focusgroepen om te ontdekken wat jouw doelgroep echt nodig heeft. Kan je hier zelf niet aan uit en heb je een groter budget? Marketing firma’s helpen je er graag mee.
Begin met een Minimum Viable Product (MVP)
Een MVP is een basisversie van je product dat je snel op de markt kunt brengen om te testen of er vraag naar is. Zo kun je snel feedback krijgen en aanpassen waar nodig, zonder dat je al te veel tijd en geld investeert.
Blijf flexibel
De markt verandert voortdurend, en wat vandaag werkt, kan morgen oud nieuws zijn. Blijf luisteren naar je klanten en wees bereid om je product of dienst aan te passen als dat nodig is.
Deze Belgische bedrijven vonden het gat in de markt
Er zijn veel bedrijven die nu miljoenen en miljarden waard zijn door een sterke marktbehoefte te identificeren en daarop in te spelen. En daarvoor hoef je zelfs niets nieuw uit te vinden. Er zijn verschillende mooie voorbeelden van merken en bedrijven die een bestaand product vernieuwden en daarmee het gat in de markt vonden. Een paar voorbeelden van eigen bodem:
Lotus
Wat Lotus Bakeries produceert, zijn niet per se unieke producten. Ze hebben speculoos niet uitgevonden en waren ook in 1932 niet de enige die speculoos maakten. Maar toen ze in 1950 de koekjes apart begonnen te verpakken, ging de bal aan het rollen. De speculoosjes werden gepresenteerd aan horecazaken als koekje bij de koffie, eerst in België en vanaf 1960 ook internationaal.
Studio 100
Gert Verhulst begon in 1987 met zijn carrière als presentator bij de openbare omroep. Hij vond dat de kinderprogramma’s aankondigen leuker kon en zo werd Samson geboren. Samson werd zo populair dat Gert en Samson in 1990 hun eigen televisieserie kregen: Samson en Gert natuurlijk. Vanaf toen ging het als een lopend vuurtje. In 1996 richtte Gert Studio 100 op, samen met Danny Verbiest en Hans Bourlon.
Loop Earplugs
De Antwerpse schoolvrienden Dimitri en Maarten ontdekten dat ze allebei last hadden van tinitus, maar zich niet in het openbaar wilden vertonen met de alom gekende “fluo tjoepen” oordopjes in hun oren. Zo werd hun idee om kwalitatieve, trendy oordopjes te ontwikkelen geboren en richtten ze in 2017 hun bedrijf op. Loop Earplugs won razendsnel aan populariteit, vooral in het buitenland. In 2020 haalden ze al een omzet van 1 miljoen euro en in 2023 was dat verveelvoudigd naar 126 miljoen euro.
Zo zie je maar dat je het warm water niet opnieuw hoeft uit te vinden om een succesvol bedrijf op te bouwen. En dat een internationaal merk worden ook mogelijk is in ons klein Belgenlandje. Ga gerust spieken bij je concurrenten om te kijken hoe zij het doen en gebruik hen als inspiratie om je doelen te stellen.