Een belastingcontrole is een moment dat veel ondernemers met een bang hartje afwachten. En ook al veroorzaakt de gedachte eraan alleen al stress, toch is het belangrijk om te onthouden dat het een standaardprocedure is en er geen reden tot stress is als je administratie in orde is.

Door een goede voorbereiding en organisatie doorloop je probleemloos een belastingcontrole. Wij geven je hiervoor graag vijf tips mee:

1. Hou je financiën nauwkeurig bij

Het is vanzelfsprekend natuurlijk, maar alleen door je financiën nauwkeurig bij te houden, minimaliseer je de kans op problemen bij een belastingcontrole.

Werk elke week je administratie en boekhouding bij in plaats van op het einde van de maand of -nog erger- aan het einde van het kwartaal. Hoe georganiseerder jouw administratie is, des te soepeler de audit verloopt.

2. Schakel een goede boekhouder in

Een goede boekhouder vinden, is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wees niet verlegen om streng te zijn. Je boekhouder is er om jou bij te staan en updates te geven over je financiën.

Zorg ervoor dat je elke maand een actuele stand van zaken krijgt en al je vragen vlot beantwoord worden, je betaalt er tenslotte genoeg voor. Zo weet je ook dat je boekhouder jou probleemloos zal bijstaan tijdens de belastingcontrole.

3. Gebruik een duidelijk administratiesysteem

Hou alle relevante documenten digitaal en in een beveiligde en toegankelijke cloud omgeving bij. Door alles in een cloud te bewaren, raak je niets kwijt en vind je makkelijk terug wat je nodig hebt.

Relevante documenten zijn bijvoorbeeld aangifteformulieren, ontvangstbewijzen, bankafschriften, facturen, contracten… Geef ze een relevante benaming en klasseer ze per jaar en per maand en eventueel per categorie.

4. Wees voorbereid

Zorg ervoor dat je alle nodige documenten voor de audit klaar hebt liggen. Dit kan dus gerust ook een usb-stick zijn met alle bestanden op. De controle kan zelfs volledig digitaal plaatsvinden.

In de blog “Hoe verloopt een belastingcontrole” van Plan Van Aanpak vind je een duidelijk overzicht van wat je kan verwachten.

5. Werk samen met specialisten

Een boekhouder inhuren is één ding, maar zoals al aangehaald begint alles bij een georganiseerde administratie. Heb je daar zelf weinig pap van gegeten of is het gewoon echt je ding niet? Laat het dan over aan mensen die dit dagdagelijks met veel plezier doen, zoals de FAS Officers! Contacteer ons gerust voor meer informatie of een kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *