Hoe ordelijk jouw bureau is, kan veel invloed hebben op je stemming. Zo kan een rommelig bureau al stress veroorzaken door gewoon er zo bij te liggen. Het kan echter een uitdaging zijn om je bureau op te ruimen en opgeruimd te houden, vooral als je drukke dagen hebt en altijd bezig bent. We geven je graag vijf tips mee om je bureau georganiseerd te houden.

1. Laat alleen het hoognodige op je bureau liggen

Het is belangrijk om zo weinig mogelijk spullen op je bureau te laten liggen. Dit betekent niet dat je al je persoonlijke spullen moet weggooien, maar het is wel belangrijk om kritisch te zijn naar wat je op je bureau houdt. Zijn er spullen die je amper gebruikt? Of zijn er dingen die geen plaats meer hebben op je bureau? Weg ermee.

2. Maak gebruik van opbergruimte

Een opgeruimd bureau begint met voldoende opbergruimte. Zorg ervoor dat je lades en gesloten kasten hebt waar je spullen kunt leggen die je niet elke dag nodig hebt. Door spullen op te bergen, voorkom je dat je bureau vol komt te liggen met papieren en andere rommel. Door te kiezen voor gesloten kasten zal je bureau al meteen ordelijker ogen en je voorkomt dat alles in de kasten stof vangt.

3. Organiseer je papieren

Maak gebruik van mappen, archiefdozen en tabbladen om documenten te organiseren. Maak duidelijke labels en zorg ervoor dat je weet waar alles ligt. Dit bespaart tijd wanneer je op zoek bent naar een specifiek document.

4. Ga papierloos

Nog interessanter dan documenten analoog te blijven bewaren, is om je papieren allemaal in te scannen. Kies voor één clouddienst waar je alles op bewaart. Zo staat alles veilig en kan je altijd en overal aan je documenten.

Zorg vanaf dag één dat je jouw digitale documenten logisch organiseert en benoemt. Zo kan je makkelijk iets terugvinden via de zoekfunctie.

5. Ruim dagelijks op

Een opgeruimd bureau heeft dagelijks aandacht nodig. Neem aan het einde van de dag de tijd om je bureau op te ruimen en te reorganiseren. Leg documenten weg, ruim tassen en borden op en verwijder overbodige spullen van je bureau. Door dit dagelijks te doen, houd je je bureau opgeruimd en voorkom je dat het een chaotische plek wordt.

Een opgeruimd bureau kan bijdragen aan een productieve en stressvrije werkdag. Door deze tips toe te passen, kun je jouw bureau op het werk ordelijk houden. Er kruipt wat tijd in, maar het resultaat is het zeker waard!

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *